تبلیغات
گروه عربی متوسطه اول استان کرمانشاه - نگاهی به کتاب های جدید با رویکردهای نوین زبانشناسی
گروه عربی متوسطه اول استان کرمانشاه
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
در طول دهه های ۱۹۳۰تا ۱۹۶۰،به ویژه نظریه رفتارگرایی بر زمینه های گوناگون زبانشناسی از جمله ارایه روش های آموزش زبان دوم (ویا زبان خارجی ) حاکم بود ۰سپس از واپسین سالهای دهه ۱۹۶۰وبه ویژه در دو دهه اخیر نظریه دستور زبان زایا گشتاری بر بررسی های زبانشناسی همواره تاثیر بیشتری داشته است.
چرا کتب جدیدالتالیف عربی قاعده محور نیست




در طول دهه های ۱۹۳۰تا ۱۹۶۰،به ویژه نظریه رفتارگرایی بر زمینه های گوناگون زبانشناسی از جمله ارایه روش های آموزش زبان دوم (ویا زبان خارجی ) حاکم بود ۰سپس از واپسین سالهای دهه ۱۹۶۰وبه ویژه در دو دهه اخیر نظریه دستور زبان زایا گشتاری بر بررسی های زبانشناسی همواره تاثیر بیشتری داشته است ۰از جمله تاثیر این نظریه ارایه روشهای نوین آموزش زبان دوم (ویا زبان خارجی )چشمگیر بوده است ۰به عقیده چامسکی ،زبان آموز  همانند زبانشناس ،در ذهن خود دستور زبانی بنا می نماید ۰او به طور طبیعی وناخودآگاه نظم های موجود در زبان را جستجو می کند و قواعد ی که زیر بنای صورت های گفتاری است ،حدس می زند از این رو چامسکی معتقد است انسان دارای دانش ذاتی در باره زبان هاست ۰چامسکی این طرح" ذاتی ذهن بودن زبان" را ابزار زبان آموزی می نامد ۰درفرضیه قاعده سازی زایا از راه انتقال قاعده ها از زبان اول ،یادگیرنده  کوشش می کند به داده های زبان دوم (یازبان خارجی )معنی ببخشد ۰واز این راه فراگیری زبان دوم را تسهیل کند ۰بر پایه ملاحظات بالا ،می توان تصور کرد که به افراد انسان برای پردازش زبان استعدادهای طبیعی ارزانی شده است ،به گونه ای که می توانند استعداد مذکور را برای یادگیری هرزبانی به کار ببندند (کلین ،ص۳۹)یعنی یادگیرنده زبان دوم (یا زبان خارجی )از راه قرار گرفتن در معرض زبان در باره زبان دوم قاعده هایی بنا می کند که هرچند ممکن است در ابتدا از قاعده های واقعی زبان انحراف داشته باشد ،ولی به تدریج در روند یادگیری ونیز به کمک آموزش بر پایه قاعده سازی زایا وفراگیری مهارتهای زبانی  کوشش می کند توانش زبان دوم را کسب نماید ۰ (کلین ،ص۵)روشن است که زبان آموز با انتقال دانش نا آگاه خود در باره زبان اول به روند یادگیری زبان دوم (یازبان خارجی )وظایف ذهنی جدید خود مربوط به یادگیری زبان را تسهیل می کند ۰به این معنی که زبان آموز مجبور نیست همه چیز را از نو کشف کند (تاکید بر روش آزوبل در آموزش قواعد در کنب جدید التالیف )(لیتل وود،صص۲۷_۲۸)از این رو زبان آموز با ذهنی فعال ومجهز به روش های پردازش داده های زبانی از جمله تعمیم وانتقال عناصر و قاعده ها با زبان دوم برخورد می کند ،وبر پایه آنها قاعده هایی را که در  زیر بنای زبان دوم وجود دارد کشف می کند ۰(لیتل وود،ص۳۴) (تاکید به روش اکتشافی در آموزش بخش بدانیم /قواعد )البته لااقل سه دلیل اصلی غیر زبانی موثر در یادگیری زبان مشخص شده است که این سه عامل عبارتنداز  :انگیزه یادگیری :نیروی مهمی که میزان توان ونیز زمانی را که زبان آموز صرف یادگیری می کند ،تعیین می کند فرصت های به کار گیری :بسیار مهم است که برای زبان آموز موقعیت هایی فراهم شود تا بتواند زبان دوم را به عنوان ابزار ارتباط به کار برد (دلیل وجود بخش مکالمه در کتب جدیدالتالیف )دسته سوم از عواملی که موجب تفاوتهایی در یادگیری زبان دوم می شود مربوط به "استعداد یادگیری زبان "است ۰استعداد یادگیری زبان شماری از تواناییهای ویژه را شامل می شوداز جمله :توانایی به خاطر سپردن واژه ها وتوانایی استنباط یا کشف قاعده های دستوری از داده های زبانی و……-روشن است که زبان آموزان در تواناییهای یادشده که مربوط به یادگیری زبان دوم است یکسان نیستند ؛بنابراین همه به سطح یکسانی از مهارت در زبان دوم دست نمی یابند ۰-باسپاس (یگانه /زنجان /معلم فرزانگان وشاهد  )

http://pka.farsedu.org/info.aspx?type=n&id=126312






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
دوشنبه 24 آبان 1395
دوشنبه 16 مرداد 1396 05:17 ب.ظ
Hey! I'm at work browsing your blog from my
new iphone 4! Just wanted to say I love reading your blog and
look forward to all your posts! Keep up the outstanding work!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی